Als leraar basisonderwijs zorg je, in het belang van de leerlingen, voor een goede samenwerking met mensen en instellingen in de omgeving van de school. Je legt en onderhoudt hiervoor professionele contacten met de ouders en verzorgers, met instellingen die zich bezig houden met de zorg voor de leerlingen en met sociaal-culturele en levensbeschouwelijke instellingen in de schoolomgeving. Hetzelfde geldt voor instellingen voor voorschoolse educatie en voortgezet onderwijs en met mensen en instellingen die in relatie staan met de identiteit van de school. Je bent in staat om in deze contacten met de omgeving de visie van de school te vertegenwoordigen en te verantwoorden.
Daarnaast houd je je op de hoogte van de ontwikkelingen in de samenleving en in de directe omgeving van de school. Je beoordeelt deze in relatie tot de identiteit van de school en vertaalt die beoordeling naar handelen in de praktijk.
Situatie
Situatie:
De moeder van een leerling belde naar school. In eerste instantie om informatie te vragen over de kunstmarkt die een week later werd gehouden op school. Na dit gevraagd te hebben begon ze over haar privésituatie te praten. Wat er aan de hand was, hoe dat tot stand was gekomen en wat ze eraan gedaan had. Uiteindelijk heb ik vijf minuten met haar gebeld.
Taak:
Mijn taak als leerkracht is om een luisterend oor te bieden aan de ouders van de kinderen.
Aanpak:
Ik heb antwoord op de vraag van de ouder gegeven zover ik wist. Tijdens het privégesprek heb ik geluisterd, en interesse getoond in de situatie. Daarnaast heb ik aangegeven dat als ik een verandering merk bij de leerling van de ouder, wat te maken kan hebben met de privésituatie. Dat ik dan contact met haar opneem.
Resultaat:
Door ouders een luisterend oor te bieden, voelen de ouders betrokkenheid vanuit mijn kant. Naar hen toe persoonlijk, maar natuurlijk ook richting het kind. Dit heeft een positieve invloed op de band tussen leerkracht en ouder. Wat ook voor een gemakkelijkere samenwerking kan zorgen indien dit een keer van toepassing is. Als er daarnaast ook wat aan de hand is zullen ouders sneller naar mij toe komen, maar ook als ik contact moet opnemen met een ouder. Dan zal er sneller begrip zijn en makkelijker contact gelegd kunnen worden. Ouders worden graag begrepen, en hebben behoefte om bepaalde verhalen kwijt te kunnen.
Toekomst:
In de toekomst zal ik nog meer contact hebben met de omgeving van mijn leerlingen. Zo zal ik meer gesprekken hebben met de ouders, maar ook met instellingen van buiten af die te maken hebben met een leerling uit mijn groep. Door dit later mee te maken, zal ik door het te doen ervaren hoe dit in zijn werk gaat. Ik verwacht op die momenten nog wel nieuwe ontwikkelpunten te ontdekken, omdat het contact hebben met een instelling nieuw is voor mij. Op dat moment kan ik ondersteuning vragen bij mijn collega's.
Maak jouw eigen website met JouwWeb